Like Blog Ini...

Saturday, September 12, 2009

Umat Islam England diganggu

LONDON 12 Sept. – Polis antirusuhan menahan 10 orang semalam ketika menyuraikan ketegangan yang timbul akibat tunjuk perasaan anti-Islam di luar sebuah masjid di London pada hari ulang tahun serangan 11 September.

Demonstrasi anti-Islam itu mencetuskan kemarahan kira-kira 1,000 pemuda Islam berdekatan Masjid Utama Harrow, barat laut London yang menyaksikan seorang ditahan kerana melanggar keamanan dan sembilan lagi kerana memiliki senjata seperti botol peluntur, tukul dan pahat.

Polis dikerahkan selepas sekumpulan pemuda Islam yang memakai topeng muka, melontar kayu dan batu ke arah kumpulan kecil penunjuk perasaan anti-Islam berkenaan.

Suasana kecoh yang berlaku memaksa polis mengelilingi kumpulan tunjuk perasaan kulit putih itu kira-kira 500 meter dari masjid.

Demonstrasi itu dianjurkan oleh pertubuhan Hentikan Pengislaman Eropah (SIOE) yang kononnya berjalan dengan aman dengan seorang anggotanya, Stephen Gash menegaskan tidak mahu sebarang masjid dibina sehingga isu kebencian diselesaikan.

Pengunjung masjid menyatakan bahawa tindakan mereka adalah semata-mata melindungi rumah Allah.

“Semua orang boleh menjalankan demonstrasi tetapi sekiranya anda melakukan hasutan kebencian ke atas manusia lain, ia tidak dibenarkan. Undang-undang Inggeris juga tidak membenarkannya,” kata Abdullah Al-Andalusi, 30.

Kebimbangan mengenai keganasan sedemikian kian meningkat selepas berlaku pergaduhan ketika perarakan menentang fundamentalisme Islam oleh sebuah kumpulan pelampau kanan, Liga Pertahanan England yang menyaksikan lebih 30 ditangkap di Birmingham. – AFP

No comments: