Like Blog Ini...

Monday, September 28, 2009

ABIM mahu kekal relevan

Oleh SITI AINIZA KAMSARI

SESEBUAH institusi itu terkadang diperkatakan kerana sangat berkaitan dengan binaan bangunannya. Bercerita mengenai fungsi bangunan tersebut sama ada yang bersifat dalaman mahupun luaran.

Namun apabila memperkatakan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), ia tidak dapat dikaitkan dengan mana-mana bangunan yang berdiri megah, indah dan gagah.

Namun ABIM mudah dilihat di mana-mana di serata pelosok negara dan dunia kerana atas sifatnya sebagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan non partisan yang telah bertapak sejak hampir 38 tahun di negara ini.

Apatah lagi kini, tampuk kepimpinan tertinggi ABIM telah kembali di mana asal ia bermula iaitu di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) selepas mantan Presiden ABIM, Yusri Mohammad melepaskan jawatannya pada Muktamar ABIM pada 1 Ogos lalu.

Lalu cabaran presiden itu kini digalas oleh pensyarah di Jabatan Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi, Muhammad Razak Idris.

Dalam temuramah baru-baru ini, Muhammad Razak berkongsi cita-cita, visi dan harapan beliau dalam cabaran untuk menerajui ABIM. Ikuti bual bicara bersama Muhammad Razak, seorang yang juga berdarah muda namun mempunyai nada yang penuh kematangan.

MEGA: Bagaimana saudara melihat institusi ABIM kini dan azam saudara sendiri terhadap belia, terutama belia-belia Islam di negara ini?

RAZAK: Dalam visi tetap ABIM, iaitu membina dan memimpin Tamadun Khaira Ummah, saya tidak nafikan ABIM kini memasuki fasa perjuangan yang lebih getir dan kritikal kerana hebatnya masa dan zaman itu berkembang dan berubah yang sekali gus menyebabkan berlaku terlalu banyak perubahan terhadap pemikiran dan tingkah laku manusia.

Justeru saya dan ABIM kini dalam azam mempersiapkan para belia bagi menghadapi pelbagai bentuk perubahan yang melanda hidup ini.

Isunya kini ABIM perlu menangani belia Islam yang mempunyai pelbagai latar belakang terutama daripada aspek bangsa, pendidikan dan taraf sosio ekonomi yang lebih kompleks sifatnya, mampukah semua itu saudara hadapi?

RAZAK: Kalau dilihat daripada komposisi penduduk negara, secara keseluruhan golongan belia Islam hari ini adalah yang memonopoli bilangan penduduk.

Namun yang kompleksnya kini kerana bukan setakat bangsa Melayu sahaja tetapi ada juga belia Islam berbangsa Cina, India sehinggalah termasuk Orang Asli dan kaum bumiputera yang lain sebagai sasaran perjuangan ABIM.

Jadi, tumpuan perjuangan ABIM dikira amat relevan bagi memastikan golongan ini tidak menjadi keliru dan hilang arah tanpa diberi panduan di samping mengisi vakum dalam kepimpinan belia di negara ini.

Melihat pada suasana politik tempatan dan antarabangsa kini yang begitu melalui proses pergolakan, bagaimana ABIM hendak meletakkan diri mereka?

RAZAK: Tidak dinafikan semua perkembangan dan isu-isu politik begitu memberikan kesan terutama ABIM sebagai satu institusi yang berwadahkan perjuangan.

Namun ABIM sendiri akan menyediakan diri mereka untuk menjadi sebahagian daripada isu walaupun saya akui mengakui tidak mustahil ABIM juga akan dikaitkan dengan pelbagai kecaman.

Penyakit Islamofobia atau gerun kepada Islam masih menghantui sesetengah anggota masyarakat sebagaimana yang diwarisi selepas peristiwa September 11.

Jadi pergerakan ABIM tidak mustahil akan terkena tempiasnya sedangkan masyarakat umum mengetahui ABIM bergerak sebagai NGO sebagaimana pertubuhan-pertubuhan lain, sama ada atas nama agama ataupun tidak.

Apabila kita bercakap soal perjuangan, ia amat berkait rapat dengan strategi dan pendekatan. Bagaimana perkara ini dapat saudara jelaskan?

RAZAK: Pelbagai pendekatan lama dan baru akan ABIM jadikan strategi perjuangan dengan pelbagai sentuhan dan nafas-nafas baru yang tidak sekadar nanti dikatakan penjenamaan semula.

Namun tumpuan kita tentunya dengan menjalin kerjasama atau lebih tertumpu kepada kekuatan dialog untuk menerangkan mengenai Islam. Lebih-lebih lagi ABIM yang tidak mempunyai kaitan dengan sebarang aktiviti yang ekstremis dan melampau.

Sebagaimana sudah tiba masanya juga ABIM ingin bersama dengan barisan pemuda NGO-NGO lain termasuk Jemaah Islam Malaysia (JIM) malah sayap-sayap gerakan angkatan pemuda termasuk Parti Keadilan Rakyat (PKR), Pas dan UMNO.

Ini kerana di kalangan para pemuda Islam di negara ini berpecah disebabkan masalah kepartian politik ini.

Ada yang berpendapat ABIM perlu pendekatan yang lebih vokal dan agresif supaya suara ABIM itu lebih didengari dan digeruni?

RAZAK: Saya menyedari perkara itu dan sebenarnya ia merupakan sedikit salah faham di kalangan rakyat yang mahukan supaya ABIM mesti bersifat agresif kerana tidak lagi sesuai lagi sekadar non partisan.

Kita akan cuba menangani semua masalah lebih-lebih melibatkan soal belia, tetapi sesuatu isu mesti ditangani dengan ilmiah dan analisis bersesuaian dengan budaya ABIM, iaitu memahami dan melibatkan diri pada isu semasa termasuk politik.

Jadi kita tidak boleh sewenang-wenang bertindak agresif atau terlalu mendesak kerana semua itu hanya mewujudkan suasana yang tidak lagi harmoni. Tetapi ini tidak bermakna sebagai NGO, pergerakan dan perjuangan adalah terhad. Tetapi apabila kita dapat bergabung dan sepakat dengan NGO-NGO yang lain, bayangkan impaknya kepada semua pihak?

Wajah baru apakah yang hendak saudara berikan kepada ABIM?

RAZAK: ABIM pasti berwajah baru dalam apa juga aspek perjuangan kami. Lebih-lebih lagi dengan bantuan teknologi maklumat (IT). Semua itu dapat anda lihat melalui laman sesawang kami.

Malah jika lebih ramai yang berinteraksi di situ, maka akan lebih banyak wajah baru akan lahir. Ini kerana kita akan mengambil kira dan serius terhadap apa juga pandangan dan pendapat.

Di samping ABIM akan terus bertindak pro aktif dalam satu pergerakan yang holistik.

Sesuai dengan perkembangan dan perubahan itu jugalah ABIM akan cuba mencakupi segenap kegiatan malah akan membuka lebih banyak cawangan sehinggalah membawakan seni hiburan yang Islam dan popular di peringkat antarabangsa.

Namun Anjung Rahmat yang terletak di Batu 6, Jalan Gombak Kuala Lumpur di situ berdenyutnya nadi ABIM untuk beroperasi. Begitu juga Islam Outreach ABIM di Jalan Ampang Hilir 2 Ampang, Kuala Lumpur menjadi satu daerah yang paling menyaksikan keindahan Islam.

Ini apabila di situ Islam terbukti jelas bersifat universal. Merentasi segala perbezaan apabila pelbagai bangsa terutama Cina, India sehinggalah warga Barat; Amerika, Britain, Sepanyol, Rusia dan sebagainya.

Mereka tidak sahaja setulus hati melafazkan syahadah tetapi yang penting ABIM mengambil tanggungjawab berat memastikan pengislaman mereka bukan sekadar hangat-hangat tahi ayam!

No comments: