Like Blog Ini...

Thursday, September 10, 2009

Mi kuning, kuetiau rezeki Jamiah

Oleh HAMIZUL ABDUL HAMID

ORANGNYA peramah serta mudah menyapa sesiapa sahaja, dan ini menjadikan gerai jualannya sentiasa senang dikunjungi pelanggan.

"Ya dik, mi kuning, kuetiau, tauhu… semua ni akak buat sendiri dik. Bersih, suci dan halal dik."

Begitulah ayat-ayat manis yang digunakannya. Maka tidak hairanlah, barangan jualannya selalu laku. Terutama bagi mereka yang mengutamakan produk buatan Muslim, maka kehadiran Jamiah Kahdeen, 45, menawarkan alternatif amat-amat diraikan.

"Alhamdulillah, Lembaga Zakat Selangor (LZS) banyak membantu saya. Walaupun saya kelihatan ceria, tapi saya sebenarnya mengidap penyakit sakit tulang belakang sehingga menyebabkan saya dikategorikan sebagai Orang Kurang Upaya (OKU).

"Suami saya pula, mengidap sakit buah pinggang dan mesti menjalani dialisis tiga kali seminggu," kata Jamiah apabila saya mula mengorek latar belakang hidupnya.

Dikurniakan empat anak, namun kemiskinan memaksa salah seorang daripada anaknya diberi kepada adiknya untuk dipelihara.

"Adik saya mengambil anak yang sulung, Noor Saufi yang kini sudah pun berusia 24 tahun. Anak-anak yang lain, Noor Azizi, 20, kini belajar bidang mekanikal di Johor. Sayangnya anak yang ketiga, Azfar Arif, 17, pula mengidap sakit kronik, iaitu oksigen kurang sampai ke otak, masalah hormon dan usus besar.

"Kini dia sedang menunggu masa untuk mendapatkan rawatan pembedahan bagi membuang usus besarnya. Dek kerana sakit, Azfar hanya bersekolah hingga ke tingkatan dua sahaja. Anak bongsu ialah Noor Faiz, 18, yang kini menuntut di Akademi Seni dan Warisan (Aswara), Kuala Lumpur," katanya.

Mengimbas kembali sejarah hidupnya, beliau sekeluarga mula dibantu oleh LZS, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) sejak tahun 1999, iaitu bantuan membaikpulih rumah.

"Kami sekeluarga hanya menumpang di belakang rumah emak di Klang. Daif sangat rumah kami kala itu. Lantainya adalah tanah dan bumbungnya pula hanyalah cebisan kanvas yang layaknya seperti tidak berbumbung sahaja. Sedih saya kenangkan ustaz, bila hujan memang basah kuyup kami kala itu," jelasnya.

Menurut Jamiahi, suaminya, Jaafar Rowi, 53, hanya berkerja kampung dengan menjaga kubur dan mendapat pendapatan sekitar RM300 sebulan. Lalu beliau mencuba nasib dengan membuat nasi lemak bagi meringankan beban suami. Namun jualannya tidaklah begitu memberangsangkan dan hanya mendapat keuntungan sekitar RM150 sebulan.

Pendapatan kecil sedemikian pastilah tidak mampu menyara empat anak yang sedang membesar dan juga bersekolah.

"Melihatkan kedaifan kami itulah, adik saya mengambil anak yang sulung dan menyaranya sehingga tamat belajar," kata beliau.

Mendung dan hujan tidak selamanya, matahari pasti muncul jua. Demikianlah dalam hidup Jamiah sekeluarga. Penderitaan mereka kian terbela seiring dengan komitmen umat Islam menunaikan zakat mereka di Selangor.

"Alhamdulillah ustaz, hingga hari ini saya sudah mendapat banyak bantuan daripada LZS. Setiap bulan kami diberikan bantuan tunai RM250; bantuan pendidikan untuk anak-anak, bantuan rawatan untuk anak (Azfar) dan juga suami yang mesti menjalani dialisis tiga kali seminggu.

"Jika dibayangkan, saya memang tak mampu. Ustaz fikirlah, kos dialisis suami sahaja sudah RM2,000 sebulan, kos untuk Azfar pula melebihi RM300 sebulan. Insya-Allah, saya juga sudah memohon bantuan perubatan untuk diri saya sendiri, iaitu ubat-ubatan bernilai RM530 sebulan," tambahnya.

Penulis cuba mengorek rahsia, bagaimana beliau tahu membuat mi kuning, kuetiau dan tauhu dengan tidak mengikuti bengkel khas mengenai cara pembuatan produk tersebut?

"Saya sempat berguru dengan emak. Emak pula pernah belajar daripada seorang Cina Muslim. Maka, ilmu itulah yang saya manfaatkan sekarang. Iyalah, sebagai orang Islam saya tahu, ramai yang mengharapkan orang Islam sendiri yang menyediakan bahan makanan. Saya jamin, barangan saya ini semuanya suci dan halal," jelasnya.

Bagi membantu usaha niaga beliau, LZS juga menyumbangkan sebuah mesin penguli berharga RM14,000. LZS juga menyediakan tapak perniagaan kepadanya di Pasar Rakyat Asnaf di Seksyen 3, Shah Alam.

"Syukur kepada Allah, berkat rajin dan berani mencuba, kini saya sudah mampu mengeluarkan pelbagai produk sendiri. Misalnya, kek dan bebola ikan, tauhu kering, pau dan inti pau, cincau dan taucu," kata Jamiah.

Ditanya, adakah berhajat untuk mengembangkan perniagaannya, beliau berkata: "Saya memang nak sangat. Tapi, dengan keadaan kesihatan suami dan anak yang tidak begitu baik ditambah keadaan saya sendiri, ia sedikit sebanyak membuatkan saya rasa tidak mampu untuk pergi lebih jauh."

Penulis terfikir, alangkah baiknya jika kebolehan ibu pertengahan usia ini dimanfaatkan sebaik-baiknya dengan dikembangkan sebagai perusahaan milik Muslim.

Bukan senang bagi kita mencari orang Islam yang tahu menyediakan resipi asas bagi segala produk makanan harian tersebut. Bahkan ini adalah suatu fardu kifayah di sisi Islam.

Jamiah bertuah kerana keperitan hidupnya ditangani dengan baik, lantaran zakat diuruskan dengan cekap. Bahkan beliau tidak lupa mengucapkan jutaan terima kasih kepada pembayar zakat di Selangor.

Sehubungan itu, mereka yang berminat untuk membeli produk dan menyalurkan bantuan, bolehlah menghubungi beliau di talian 019-3296225 atau 012-6346130 (suami).

l HAMIZUL ABDUL HAMID ialah Pegawai Dakwah Pena, Lembaga Zakat Selangor (MAIS)

No comments: