Like Blog Ini...

Tuesday, September 15, 2009

Masih ada yang tak puasa

Oleh SITI AINIZA KAMSARI

SEORANG kawan penulis, Norma yang berasal dan menetap di Kuching Sarawak, mempunyai kisah tersendiri atau lebih tepat disifatkan sebagai ngeri setiap kali tibanya bulan Ramadan.

Akibat Norma mempunyai iras wajah yang saling tak tumpah seperti wanita Melayu, ini menyebabkan beliau sering ditahan oleh pihak berkuasa agama kerana didapati makan dan minum di khalayak ramai di bulan di mana umat Islam wajib berpuasa itu.

Sedangkan itu tidak sepatutnya berlaku kerana beliau seorang penganut Kristian yang berketurunan Iban!

"Memang ngeri apabila tiba-tiba kena serbu dan disoal siasat kerana menyangka saya tidak berpuasa dan sengaja makan di tempat terbuka.

"Walaupun mereka mendapati hanya satu salah faham apabila mengetahui identiti sebenar saya tetapi terkadang saya sempat 'dibasuh' termasuk kenapa saya sanggup mencemarkan imej Islam apatah lagi dengan makan di restoran Cina dan sebagainya lagi.

"Malu memang malu sangat ketika itu tak tahu nak di mana nak sorokkan muka ini," kata Norma.

Walaupun begitu Norma tidak menyalahkan sesiapa malah memahami tugas-tugas pihak berkuasa agama itu.

Bayangkan jika kejadian sebegini terjadi pada diri kita sendiri sebagai umat Islam. Pasti malu yang teramat sangat apatah lagi sehingga menarik perhatian orang sekeliling! Tentu kita mengharapkan tidak ada 'muka' ketika itu.

Tetapi gejala makan tanpa segan silu sama ada di tempat awam di bulan Ramadan masih menjadi penyakit di kalangan umat Islam.

Statistik yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Wilayah (JAWI) misalnya menunjukkan saban tahun pasti ada umat Islam yang ditahan kerana makan di khalayak ramai.

Walaupun di premis atau kedai makan yang agak tersorok, mereka menyangka perbuatan mereka akan terlepas. Sedangkan jika terlepas dari tindakan pihak berkuasa dan orang lain, belum tentu mereka terlepas dari pandangan Allah SWT. Tetapi semua itu sudah tidak menjadi hal, malah mungkin tidak akan perkataan serik pun dalam kamus hidup mereka.

Ini seperti yang akhirnya berjaya ditahan dalam Operasi Pemantauan dan Pencegahan Sempena Bulan Ramadan 2009 oleh penguatkuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (JAWI), baru-baru ini.

Operasi ini sebenarnya berjalan serentak di ketiga-tiga Wilayah iaitu Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya.

Satu operasi yang melibatkan rondaan dan pemeriksaan di hampir 80 lokasi dengan pecahannya seperti di Pusat Bandar Raya, Brickfields, Sentul dan Wangsa Maju serta Cheras dan Bukit Jalil.

Keanggotaan atau kekuatan penguatkuasa adalah seramai 37 orang yang terdiri daripada pegawai dan kakitangan diketuai oleh Ketua Pegawai Penguatkuasa Agama (KPPA), Bahagian Penguatkuasaan JAWI, Zainul Abidin Mat Nor.

Operasi itu bermula jam 10 pagi dan berakhir pukul 3 petang, Selasa lalu.

Walaupun dalam keadaan hujan yang renyai dan kadang kala bertukar lebat namun keadaan cuaca yang sejuk dan lembap itu bukan penghalang kepada JAWI untuk melaksanakan tugas ini.

"Cuaca-cuaca sejuk macam ni, kalau pekena nasi lemak memang sedap nih!," gurau Pegawai Perhubungan Awam JAWI, Tuan Asmawi Tuan Umar yang turut menyertai Ops. ini.

Saya tersenyum kerana memahami apa yang beliau maksudkan. Kumpulan kami kemudiannya menuju ke sasaran destinasi pertama iaitu di bangunan Pejabat Pos Besar Malaysia berhampiran bangunan Dayabumi.

Mulanya menyangkakan kami akan mencari mereka yang ponteng puasa di mana-mana kedai makan yang ada di sekitar kedua-dua bangunan ini. Namun, berdasarkan maklumat atau aduan daripada mana-mana pihak sebelum ini, rupa-rupanya yang diperiksa merupakan lot letak kenderaan yang ada di situ.

Lot-lot tersebut terutama bagi meletakkan kenderaan motosikal di tingkat-tingkat bawah bangunan itu, sering dijadikan port kalangan kaki ponteng untuk 'menjamu selera.

Mereka hanya perlu curi-curi membeli makanan yang dibungkus atau istilah popularnya 'tapau' kemudian menuju di bahagian bawah bangunan yang keadaannya agak tersorok, gelap dan sunyi itu dan cepat-cepat curi makan di situ.

Kawasan itu dikatakan sangat popular atau istilahnya kawasan line clear bagi kaki-kaki ponteng puasa di sekitar Kuala Lumpur untuk tidak menjalankan kewajipan berpuasa ini.

Namun malangnya dalam operasi kali ini, setelah menghabiskan masa hampir sejam mencari dan meninjau-ninjau, sasaran yang dicari tidak ditemui. Malah sebarang bekas dan kesan pun tidak ada ditinggalkan, semuanya berkeadaan bersih dan tidak ada perkara yang mencurigakan berlaku.

Para penunggang datang dan meletakkan motosikal masing-masing dan kembali lalu keluar untuk pelbagai urusan.

Mungkin belum ada 'rezeki' lagi!

Kami kemudiannya meredah kesesakan jalan raya untuk ke destinasi seterusnya yang memungkinkan akan tertangkap juga mereka menciptakan pelbagai alasan 'uzur syarie' dan tidak dapat berpuasa.

Kali ini, kami sampai di Kompleks Wilayah di Jalan Dang Wangi dalam keadaan cuaca masih lembap dek hujan yang renyai-renyai.

Lazimnya, cuaca yang seperti itu menyebabkan ada perut yang 'menjerit-jerit' kelaparan dan minta diisi apatah lagi jika dapat meneguk segelas teh yang ditarik panas-panas, maka hangatlah badan yang sebelum ini kesejukan.

Inilah fenomenanya yang sedang dinikmati oleh tiga pemuda Melayu, tanpa segan silunya lagi di sebuah gerai mamak berhampiran kompleks itu.

Kedudukan gerai yang agak tersorok memungkinkan ketiga-tiga pemuda ini untuk makan dan minum tanpa menoleh kiri dan kanan.

Namun kehadiran kami disedari salah seorang dari mereka. Akibat terkejut, bagai tidak cukup tanah, dia berjaya melarikan diri tanpa menghiraukan dua lagi rakannya yang masih tergamam dan tidak sempat menyelamatkan diri itu.

Mungkin segelas milo panas yang sempat diteguk oleh pemuda itu menyebabkan dia mempunyai larian pecut yang cukup menakjubkan! Anggota-anggota penguatkuasa JAWI tidak terkejar untuk menahannya.

Dua pemuda yang kelihatannya begitu sihat dan tidak ada sebarang masalah kesihatan akhirnya mengakui mereka sepatutnya berpuasa, bukannya makan dan lebih teruk di tempat yang terbuka seperti ini.

Lupa niat

Tetapi salah seorang dari mereka cuba menjadikan alasan terlupa untuk berniat puasa untuk tidak berpuasa pada hari itu.

Jawapan yang sama sekali tidak dapat diterima akal itu hanya disambut dengan senyum sinis oleh para anggota penguatkuasa sambil menggeleng-gelengkan kepala.

Butiran mengenai kedua-dua pemuda ini diambil sambil beberapa orang penguatkuasa JAWI yang lain mengambil juga keterangan dari tuan punya gerai makan.

Tuan gerai yang bersubahat itu diberi amaran keras supaya jangan mengaut untung dengan cara menangguk di air yang keruh seperti ini. Sedangkan tuan gerai makan itu sendiri seorang Muslim yang sedang menjalani ibadat puasa tetapi berniaga dengan menjadikan umat Islam sebagai pelanggan.

Kami kemudiannya bergerak ke Kompleks Membeli Belah Sogo di Jalan Tunku Abdul Rahman yang terletak tidak beberapa jauh dari Kompleks Wilayah itu. Kompleks Sogo ketika itu mula dikunjungi ramai orang kerana telah hampir waktu rehat atau waktu makan tengahari.

Di beberapa buah premis makan yang terdapat di tingkat bawah dan di sekitar kawasan kompleks itu para penguatkuasa menjalankan tugas dan mereka akhirnya berpuas hati kerana tiada umat Islam yang sengaja hendak menempah nasib tidak baik pada hari itu.

Begitupun usaha tetap diteruskan dengan menaiki ke tingkat 6 Sogo iaitu ke medan selera yang ada di aras itu. Semua premis makan di situ beroperasi seperti biasa dan beberapa pelanggan dilihat sedang enak menjamu selera.

Anggota penguatkuasa JAWI mula mendekati bagi mengenalpasti jika terdapat umat Islam yang tidak mematuhi peraturan.

Secara tiba-tiba kami tertarik dengan gelagat dua pemuda Melayu yang berada di ruang makan yang terletak di hujung dan mengadap tingkap luar ke arah Jalan Kuching.

Walaupun mereka kelihatannya tidak menjamu selera tetapi kedua-duanya mungkin tidak sedar perbuatan mereka yang sedang enak menghisap rokok merupakan satu lagi bentuk kesalahan.

Apabila semakin didekati didapati masih terdapat bekas-bekas polisterin dan gelas yang bersisa makanan di atas meja.

Pada mulanya mereka tidak mengaku bahawa mereka baru sahaja selesai 'menjamu selera' dengan mengatakan bahawa makanan tersebut baru sahaja dihabiskan oleh bos mereka yang berbangsa Cina.

Namun perbuatan mereka yang merokok, tidak membolehkan mereka terlepas dari diambil tindakan.

Sebelum meninggalkan Medan Selera itu, pihak penguatkuasa sempat menahan seorang lagi yang didapati melakukan kesalahan, tidak menghormati bulan Ramadan.

Seorang wanita Islam yang baru sahaja meletakkan semangkuk makanan di atas meja tanpa menyedari kehadiran para penguatkuasa JAWI yang telah lama berada di Medan Selera itu.

Setelah disoal siasat ternyata wanita ini seorang Islam dan menggunakan alasan, uzur syarie disebabkan datang haid untuk sebab dia tidak berpuasa.

Namun makan di khalayak ramai, tetap menjadi satu kesalahan dan wanita ini juga tidak terlepas dari diambil tindakan supaya menjadi pengajaran kepada dirinya dan umat Islam yang lainnya.

Demikian sedikit catatan Ops ini yang sebenarnya jauh sekali dapat menangani gejala ponteng puasa di kalangan umat Islam.

Ini kerana ramai yang masih mengambil kesempatan di atas ketidakhadiran mana-mana penguatkuasa Jabatan Agama Islam negeri.

Malah mereka boleh 'baca' dan mengatur pelbagai strategi supaya tidak dicekup.

Justeru, jika fenomena ini berlaku di hadapan mata anda, adakah anda hanya mampu pandang dan lihat sahaja atau apa?

No comments: