Like Blog Ini...

Thursday, September 24, 2009

Hindari mazmumah, warisi mahmudah di Aidilfitri

Oleh MOHD. NORZI NASIR

SYAWAL yang tiba merupakan detik yang paling berharga dan bermakna setelah Ramadan untuk meningkatkan kualiti amalan, memulihkan hubungan sesama manusia yang merupakan tuntutan syariat Islam, berlapang dada, murah hati, ukhuwah, belas kasihan dan kasih-sayang.

Menjadi kewajipan setiap umat Islam untuk mengekalkan hubungan ukhuwah dan ikatan kemesraan sesama mereka.

Perkara ini seperti yang diperintahkan oleh Allah SWT di dalam al-Quran yang bermaksud: Berpegang-teguhlah kalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kalian berpecah-belah dan ingatlah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dulu), lalu Allah menyatukan antara hati-hati kamu (sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (semasa kekufuran kamu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan dari itu neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangannya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayah. (Ali-Imran: 103)

Malangnya, tatkala melihat hubungan sesama Muslim mutakhir ini, bagai menyaksikan senario yang amat mendukacitakan. Ikatan ukhuwah terungkai, persaudaraan tercarik akibat sifat mazmumah yang menebal di dalam diri. Antara sifat mazmumah yang paling menakutkan adalah sikap berprasangka buruk. Ia jelas bertentangan dengan perintah Allah SWT dan norma-norma kehidupan setiap Muslim itu sendiri.

Perintah Jauhi Sifat Mazmumah

Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (oleh itu, patuhilah larangan-larangan Yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi Maha Mengasihani. (al-Hujurat: 12)

Ayat di atas menunjukkan perintah agar menjaga kehormatan seorang Muslim dengan sebaik-baiknya kerana ia di dahului dengan tegahan daripada bercakap tentangnya dengan sangkaan. Ayat di atas juga merupakan seruan kepada orang-orang mukmin agar jangan biarkan diri mereka menjadi mangsa kepada semua yang terlintas dalam hati yang sering berprasangka, syak dan ragu-ragu terhadap keadaan orang lain.

Al-Imam Ibn Kathir dalam tafsirnya berkata, "Allah SWT melarang hamba-hamba-Nya daripada sikap prasangka, iaitu menuduh dan menganggap khianat kepada keluarga, kerabat dan orang lain tidak pada tempatnya. Hal ini kerana prasangka adalah dosa, maka jauhilah kebanyakan dari prasangka tersebut dalam rangka berhati-hati.

Umar ibn Khattab r.a. pernah berkata: "Janganlah sekali-kali engkau berprasangka kecuali kebaikan terhadap setiap kata yang keluar daripada lidah saudaramu yang mukmin, sekiranya engkau dapati kemungkinan adanya kebaikan pada kata tersebut." (Tafsir Ibn Kathir, 7/291)

Said ibn al-Musayyib berkata; beberapa orang ikhwah daripada kalangan sahabat Rasulullah SAW telah menulis kepadaku: "Hendaklah engkau meletakkan suatu urusan atau perkara bagi saudaramu pada tempat yang sebaiknya selagi engkau tidak didatangi oleh perkara yang boleh menurunkannya. Jangan engkau menyangka satu perkataan yang keluar dari seorang Muslim itu tidak baik sedangkan engkau masih berpeluang untuk menjadikannya baik."

Al-Imam Al-Nawawi berkata: "Prasangka yang diharamkan adalah prasangka yang terus menetap pada diri seseorang, terus mendiami hatinya, dan bukan prasangka yang sekadar terdetik di hati lalu hilang tanpa terpateri di dalam hati. Hal ini kerana prasangka yang terakhir ini adalah di luar kemampuan seseorang." (Al-Minhaj, 16/335)

Daripada bahawasanya Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah SWT memaafkan bagi umatku apa yang terlintas di dalam jiwa mereka selama mereka tidak membicarakannya atau melakukannya." (riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Sifat mazmumah tidak hanya terbatas melalui sikap berprasangka buruk malah ia merangkumi perbuatan mencari cacat-cela orang lain, berhasad-dengki, saling benci-membenci, dan saling belakang-membelakangi, menzalimi saudaranya, tidak menghulurkan bantuan kepada saudaranya yang memerlukan dan merendah-rendahkan saudara muslim yang lain. Rasulullah SAW menjelaskan sifat-sifat mazmumah lain sebaik sahaja baginda membicarakan tentang berprasangka buruk.

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Berwaspadalah kalian daripada berprasangka buruk (zhan) kerana zhan itu adalah ungkapan yang paling dusta. Jangan kalian mendengar ungkapan orang lain dalam keadaan mereka tidak suka. Janganlah kalian mencari-cari cacat-cela orang lain. Jangan kalian berlumba-lumba untuk menguasai sesuatu. Janganlah kalian saling berhasad-dengki, saling benci-membenci, dan saling belakang-membelakangi. Jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara sebagaimana yang Allah SWT perintahkan. Seorang Muslim adalah saudara bagi saudara muslim yang lain. Justeru, janganlah dia menzalimi saudaranya, jangan pula tidak memberikan bantuan kepada saudaranya dan jangan merendah-rendahkannya. Takwa itu di sini, takwa itu di sini." Baginda melakukan isyarat dengan menunjukkan ke arah dadanya. "Cukuplah seseorang dari keburukan apabila dia merendahkan saudaranya sesama Muslim. Setiap muslim terhadap muslim yang lain, haram darahnya, kehormatan dan hartanya. Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada tubuh-badan kalian, tidak pula kepada rupa-paras kalian akan tetapi ia melihat kepada hati dan amalan kalian. (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Bahaya dan Bahana Sifat Mazmumah

Sifat mazmumah yang lahir dari niat yang tidak baik hanya akan memutuskan tali kekeluargaan dan menanamkan sifat ragu dalam diri individu mahupun keluarga dan masyarakat. Apabila penyakit su'uzan menular ke dalam diri seseorang, ia akan membawa kepada terlalu cepat membuat tuduhan, suka mencari kesalahan orang, suka menerima berita keburukan orang dan menyelidikinya.

Begitu juga halnya dengan sifat-sifat mazmuzah seperti yang dinyatakan dalam hadis di atas.

Semua sifat ini adalah pembunuh tautan kasih sayang dan memusnahkan makna mahabbah. Menebalnya sifat mazmumah mengakibatkan hilangnya rasa saling percaya-mempercayai, tidak bertegur-sapa sesama Muslim dan mengakibatkan hilangnya kekuatan dan keutuhan ummah.

Warisi Sifat Mahmudah

Dalam suasana meraikan Aidilfitri, kehidupan diri dan keluarga sewajarnya dihiasi dengan muhasabah diri di samping melakukan amal kebaikan yang berterusan. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Orang yang bijaksana ialah orang yang sentiasa menghitung dirinya dan bekerja untuk bekalan hari kematiannya, manakala orang yang lemah ialah orang yang hanya mengikut hawa nafsunya." (riwayat al-Tirmidzi; Berkata al-Tirmidzi hadis hasan)

Sifat-sifat mahmudah seperti berbaik sangka, menjaga aib saudara seagama, berperibadi mulia meneladani Rasulullah SAW, bantu-membantu, tidak menzalimi antara sesama Muslim amat dituntut agar dipraktikkan dalam tata ruang kehidupan sehari-sehari. Daripada Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, nescaya Allah SWT akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat. Sesiapa yang memudahkan urusan orang lain, nescaya Allah SWT akan memudahkan urusannya di dunia dan di akhirat. Sesiapa yang menutup keaiban seorang muslim nescaya Allah SWT akan menutup keaibannya di dunia dan di akhirat kelak. Allah SWT sentiasa menolong hamba-Nya selama hambaNya itu menolong saudaranya." (riwayat Muslim)

Pendek kata, perginya Ramadan bukan bermakna berlalunya segala amal soleh yang pernah dilakukan. Tuntutan melakukan perintah Allah SWT dan meninggalkan segala larangannya tidak pernah ternoktah dan terhenti begitu sahaja.

Usaha untuk mencapai tingkat takwa dalam diri perlu diteruskan kembali jika pada Ramadan yang lalu hadirnya masih sirna dan kabur.

Rebutlah peluang nikmat usia yang dianugerahkan oleh Allah untuk melakukan ketaatan, menjaga hubungan baik dengan Allah SWT dan menjaga hubungan baik sesama insani sebelum datangnya hari Kiamat; iaitu hari yang tidak bermanfaat padanya harta dan anak pinak kecuali sesiapa yang datang menemui Allah dalam keadaan hati yang tenang.

No comments: