Like Blog Ini...

Saturday, September 26, 2009

Suka duka sambut 1 syawal

Oleh Zulkiflee Bakar

SETIAP kali menyambut umat Islam di negara ini sering kali diingatkan bersyukur. Seruan itu dilakukan kerana kita jauh lebih bernasib baik berbanding umat Islam di sesetengah negara yang terpaksa menyambut Aidilfitri dalam kedukaan, keresahan dan ketakutan.

Malah ada pula yang kehadiran Aidilfitri hanya disambut ala kadar atau mungkin tidak ubah seperti hari-hari biasa memandangkan konflik berlanjutan di negara mereka.

Lebih menyedihkan, jika di Malaysia kanak-kanak merupakan kumpulan yang paling gembira meraikan Aidilfitri tetapi di sesetengah negara yang bergolak, kehadiran hari mulia itu disambut oleh kanak-kanak bersama-sama keluarga mereka dalam serba kekurangan.

Lihat sahajalah apa yang berlaku di Afghanistan, Palestin dan Iraq, tiga buah negara ini sejak bertahun-tahun terus dilanda peperangan yang berpanjangan. Di Afghanistan, nyawa umat Islam sentiasa berada dalam bahaya akibat pertempuran yang tercetus antara tentera asing dengan puak Taliban. Di Palestin, mereka menjadi pelarian di tanah air sendiri. Kekejaman berpanjangan yang dilakukan oleh rejim zionis, sedikit pun tidak memberi mereka ruang untuk menyambut 1 Syawal dalam kegembiraan.

Menziarahi para pejuang yang terbunuh demi mempertahankan tanah air mereka seolah-olah sudah menjadi satu kelaziman di pagi Aidilfitri.

di Iraq pula, kemeriahan berkumpul beramai-ramai bagi meraikan hari mulia itu ibarat menjemput maut. Ia kerana mereka tidak tahu bilakah serangan bom berani mati akan dilakukan oleh puak-puak yang kononnya berjuang untuk mengusir tentera asing di bumi Iraq. Pergolakan dan konflik yang berlaku telah menyebabkan kanak-kanak di negara berkenaan tidak mengenal erti bermain bunga api atau mercun bagi meraikan Aidilfitri. Mereka hanya tahu senjata api mainan yang dijual secara berleluasa di negara masing-masing.

Seperkara lagi, ketika kita di Malaysia begitu mewah menikmati juadah menyambut Aidilfitri, ada umat Islam yang mengharapkan belas ehsan bagi mendapat bantuan makanan bagi tujuan berkenaan.

Terdapat ribuan umat Islam menghuni di kem pelarian dan menadah tangan atau berebut-rebut mendapat makanan bagi memastikan sekurang-kurangnya di pagi 1 Syawal ada sesuatu untuk dijamah.

Di Indonesia pula, orang ramai berebut-rebut mendapat makanan yang diedarkan secara percuma, segalanya akibat kemiskinan.

Sekadar untuk mengingatkan betapa beruntungnya kita tatapilah gambar-gambar yang memaparkan suka duka menyambut 1 Syawal di sesetengah negara Islam yang sedang dilanda pelbagai konflik dan masalah, semoga kita memahami erti bersyukur.

No comments: