Like Blog Ini...

Tuesday, January 3, 2012

145 menderma darah di Masjid Negara

MENDERMA atau bersedekah amat digalakkan oleh Islam. Ia bukan sahaja terhad kepada menyumbang wang ringgit tetapi menyumbang tenaga, kepakaran dan juga menderma darah.

Sehubungan itu, Masjid Negara mengambil inisiatif menganjurkan Kempen Derma Darah dan Pameran Kesihatan Siri 3/2011 di Anjung Makam Pahlawan masjid itu pada 30 Disember lalu.

Kempen yang bermula pukul 10 pagi hingga 4 petang itu adalah kali ketiga diadakan pada tahun 2011.

Ia adalah antara aktiviti yang dirangka oleh Unit Perhubungan Awam dan Pusat Sumber, Masjid Negara.

Tujuan utamanya membantu Pusat Darah Negara mengisi tabung darah mereka. Selain itu ia sebagai alternatif ke arah kebajikan yang dapat dilakukan oleh Masjid Negara kepada masyarakat umum di samping memberi informasi dan pendidikan yang berguna serta bermaklumat tentang kesihatan.

Ia juga sebagai langkah untuk terus mengimarahkan Masjid Negara sebagai masjid terulung di Malaysia. Ini juga dapat menggalakkan orang ramai menderma darah sambil beramal.

Daripada 152 penderma yang mendaftar, seramai 145 layak menderma darah. Jumlah tersebut adalah yang tertinggi dicatatkan sepanjang penganjuran Kempen Derma Darah bermula pada tahun 2002.

Pihak penganjur mengharapkan agar kempen ini akan mendapat sambutan dan perhatian daripada orang ramai pada masa akan datang dengan memberikan lebih banyak publisiti serta promosi yang lebih meluas dan informasi awal kepada masyarakat umum berkenaan kempen ini.

Kempen itu adalah dengan kerjasama Pusat Darah Negara, Kolej Islam Sains dan Teknologi (KIST), Klinik Pergigian Tanglin, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Pusat Sumber Transplan Nasional, Bahagian Perkhidmatan Farmasi serta Bahagian Perubatan Tradisional dan Komplementari di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia, Bahagian Hab Halal Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Polis Di Raja Malaysia (PDRM).

Antara pengisian menarik yang diadakan selain kempen menderma darah antaranya:

l Pemeriksaan kesihatan percuma oleh KIST.

l Pemeriksaan gigi secara percuma oleh Klinik Pergigian Tanglin.

l Pameran oleh Bahagian Perkhidmatan Farmasi serta Bahagian Kesihatan Tradisional dan Komplementari di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia.

l Pendaftaran pemilih bagi pilihan raya oleh SPR.

l Pameran kesihatan oleh AADK.

l Peranan dan objektif penubuhan Pusat Sumber Transplan Nasional

l Pameran oleh Bahagian Hab Halal

l Pameran mengenai bahaya denggi oleh Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

l Pameran mengenai Rakan Cop oleh PDRM.

Kempen Derma Darah d an Pameran Pendidikan Kesihatan akan datang dijangka diadakan pada Mac 2012.

No comments: