Like Blog Ini...

Monday, January 9, 2012

Televisyen pintar mesra pengguna : LG CINEMA 3D Smart TV.

Biarpun kemunculan televisyen pintar di pasaran masih diperingkat baru namun ia tidak menghalang syarikat pengeluar untuk terus menghasilkan produk tersebut dengan lebih berinovasi.

Dilengkapi dengan pelbagai aplikasi untuk kemudahan pengguna, syarikat terkemuka barangan elektrik, LG Electronics (LG) memperkenalkan televisyen pintar terbaru mereka yang dikenali sebagai Cinema 3D Smart TV untuk pasaran tahun 2012.

Menurut Presiden LG, Havis Kwon, pihaknya menghasilkan serta menambah ciri-ciri baru, menaik taraf televisyen pintar sedia ada bagi menghasilkan produk yang dapat diyakini dipasaran.

"Fungsi dan ciri-ciri yang diperkenalkan bagi tahun 2012 saya percaya dapat memberikan pengalaman yang menarik dan sesuatu yang baru bagi pemilik televisyen pintar ini.

"Selain daripada dapat menyaksikan lebih banyak filem dan program televisyen, pengguna juga boleh mengakses perkhidmatan jaringan sosial (SNS) melalui televisyen pintar LG mereka," katanya.

Jelas Havis Kwon lagi, malah pengguna juga boleh melakukan aktiviti sampingan lain seperti menderma kepada persatuan kebajikan serta boleh melihat koleksi seni.

Bagi zon 3D, LG menawarkan koleksi filem 3D dan program televisyen manakala filem 2D yang sedia ada juga boleh ditukarkan kepada filem 3D melalui televisyen pintar LG ini.

Penggunaan teknologi Film Patterned Retarder (FPR) juga menjadikan kaca 3D LG tidak memerlukan bateri berasingan, malah ia lebih ringan dan murah menjadikan tontonan filem 3D dapat disaksikan didalam kumpulan yang besar dan pada masa yang agak lama.

Selain itu, penggunaan aplikasi Magic Remote seperti aplikasi pengenalan suara dimana pengguna hanya perlu menyampaikan arahan melalui suara untuk membuat carian melalui televisyen tersebut.

Manakala aplikasi Wheel memudahkan pengguna membuat pilihan menu dan aplikasi dengan lebih pantas.

Di tambah dengan aplikasi Magic Gesture memudahkan pengguna melakukan pelbagai arahan melalui sentuhan fizikal.

Terakhir, aplikasi Pointing yang memudahkan pengguna membuat pilihan pada skrin dengan lebih mudah, ringkas dan pantas tanpa menekan butang berulang kali.

Televisyen pintar Cinema 3D LG ini juga menawarkan pelbagai pilihan aplikasi sambungan antaranya adalah teknologi Intel's Wireless Display (WiDi) yang menyambungkan televisyen kepada komputer tanpa menggunakan wayar mahupun akses Internet.

Melalui aplikasi Smart Share Plus, pengguna boleh mengakses maklumat yang disimpan dalam komputer, tablet dan telefon pintar.

Aplikasi tersebut turut menawarkan perkongsian skrin antara siaran televisyen bersama paparan dalam menerusi sambungan Wi-fi, untuk maklumat lanjut berkenaan televisyen pintar Cinema 3D LG ini, anda boleh melayari laman web LG di www.lg.com.

No comments: