Like Blog Ini...

Friday, January 27, 2012

Masak untuk kebajikan

Oleh FAROUQ ZAUJI

BENCANA alam datang dalam pelbagai bentuk dan saiz. Ada sesetengahnya boleh dijangka. Manakala sebahagian lainnya tidak. .

Walaupun bencana yang datang meninggalkan kesan yang menggerunkan, namun amat penting dan menarik bagi kita mengetahui dan mempelajarinya kerana sebahagian besarnya berlaku akibat proses semula jadi alam.

Pun begitu, dalam keadaan tertentu, ia boleh berlaku akibat daripada campur tangan manusia. Bencana banjir misalnya mengakibatkan kekurangan bekalan makanan dan keperluan-keperluan lain.

Masalah itu dikurangkan melalui operasi bantuan kepada mangsa banjir termasuk menyediakan bekalan makanan, selimut, tikar, bekalan perubatan dan juga rawatan untuk mangsa yang sakit.

Bencana buruk itu banyak memberi kesan kepada mangsa dan rakyat Malaysia khususnya.

Mereka yang tidak terlibat turut merasai penderitaan mangsa-mangsa tersebut. Oleh itu, sebagai rakyat Malaysia yang bersatu padu kita mesti saling menolong dan meringankan beban pihak-pihak yang terlibat ini.

Sesungguhnya bencana yang menimpa itu bukan di minta tetapi ia berlaku atas ketentuan Allah.

Maka dengan usaha yang dijalankan oleh mereka yang prihatin, diharapkan ia dapat meringankan beban mangsa.

Apa yang yang penting, adalah keikhlasan dan juga semangat bantu-membantu yang sinonim dengan masyarakat berbilang kaum di Malaysia

Keprihatinan

Atas keprihatinan terhadap mangsa-mangsa banjir di beberapa buah negeri di Malaysia, sebagai sebuah badan kebajikan yang mengutamakan kebajikan rakyat tempatan, Islamic Aid Malaysia (IAM) telah mengadakan beberapa siri bantuan kecemasan untuk mangsa banjir di Kelantan, Johor dan Pahang.

Usaha ini telah mendapat perhatian daripada akhbar Utusan Malaysia, di mana kerjasama kemanusiaan telah diwujudkan melalui Tabung Bantuan Bencana Banjir yang telah dilancarkan pada 29 November tahun lalu.

Tabung itu merupakan sebuah kerjasama kemanusiaan di antara IAM dengan Utusan Malaysia.

Misi ini mempunyai objektif membantu mangsa banjir yang mungkin terpaksa berada di pusat pemindahan sementara menunggu air surut selain meringankan beban warga miskin yang hilang mata pencarian kerana tidak dapat bekerja.

Hakikatnya, melalui program istimewa itu, mereka bukan sahaja dihidangkan dengan makanan yang lazat dan suasana bergotong-royong. Namun mereka juga turut dibantu dengan sumbangan pek-pek makanan asas harian.

Pek makanan itu mengandungi makanan asas seperti beras, gula, tepung, sardin, telur dan sebagainya.

Rata-rata yang ditemui menyatakan rasa syukurn kerana tidak pernah diraikan sebegini dalam suasana serba kekurangan di pusat pemindahan banjir.

Inilah uniknya sumbangan yang cuba dikongsikan oleh IAM. Konsep bantu membantu, ingat mengingati masih lagi diamalkan.

Presiden IAM, Zawahir Abdullah berkata, misi bantuan itu membuktikan bahawa pihaknya prihatin terhadap keperluan masyarakat tempatan.

Program tersebut merupakan kerjasama dengan Kumpulan Utusan dan bantuan yang dihulurkan tidak terhenti setakat ini saja. Persediaan rapi telah disediakan bagi terus membantu mangsa-mangsa banjir.

"Selain menghulurkan bantuan berbentuk pek makanan, pihak kami juga turut memperkenalkan program baru iaitu Charity Chef, di mana program unik ini melibatkan seorang chef yang terkenal iaitu Chef Yang Jamil bagi membuat demonstrasi masakan serta memasak untuk para mangsa banjir.

"Mereka bukan saja diberikan ilmu masakan, tetapi juga berpeluang untuk merasa masakan tersebut.

"Selain itu, program seumpama ini juga dapat mengisi masa mangsa-mangsa banjir yang sudah beberapa hari berada di pusat pemindahan dengan aktiviti yang bermanfaat," katanya.

Berkaitan tentang penyediaan bahan memasak, jelas Zawahir pihaknya akan menanggung segala kos yang terlibat untuk memasak termasuk kos bahan mentah, kos bahan kering dan sebagainya.

"Bagi kami kegembiraan dan keceriaan mangsa-mangsa banjir itu adalah paling penting. Mereka bukan saja disajikan dengan makanan yang lazat, namun mereka turut dihiburkan dengan celoteh menarik daripada Chef Yang Jamil," ujarnya.

Tambahnya, program Charity Chef tidak terikat untuk mangsa banjir saja. Pihaknya akan melebarkan sayap program itu untuk kebakaran, program jejak prihatin dan program-program lain yang melibatkan masyarakat luar bandar yang susah dan berada dalam keadaan serba kekurangan.

Selain itu, golongan kanak-kanak juga tidak dilupakan apabila pihak IAM turut mengedarkan majalah komik Upin & Ipin hasil sumbangan syarikat Nyla Sdn. Bhd.

Chef Yang Jamil, 50 tahun, pula berkata, beliau berasa berbesar hati dengan lamaran IAM untuk membawanya memasak untuk program-program amal anjuran mereka.

Ini secara tidak langsung katanya, beliau dapat berkongsi ilmu masakan dengan masyarakat luar bandar.

"Saya bersyukur dengan kemahiran yang saya ada, saya berpeluang melakukan kerja-kerja amal. Bagi saya kegembiraan mereka ketika menjamah masakan air tangan saya itu merupakan satu nikmat.

"Terima kasih saya ucapkan kepada pihak IAM kerana memberi kepercayaan kepada saya untuk menjayakan program ini. Walaupun ketika ini saya sibuk dengan rakaman program masakan, namun saya cuba melapangkan masa untuk melaksanakan kerja-kerja amal ini.

"Saya percaya dengan adanya program seumpama ini, lebih ramai lagi pihak akan turut serta dalam menjayakan program-program kemanusiaan," katanya.

No comments: