Like Blog Ini...

Wednesday, January 25, 2012

Kaburi pelanggan guna ayat al-Quran

Oleh MOHD. SHAH CHE AHMAD

AYAT 1000 dinar, ayat kursi, surah Yasin dan beberapa potongan surah lazim dalam al-Quran merupakan ayat yang popular digunakan untuk dipamer oleh peniaga di restoran atau kedai makan di negara ini.

Apakah tujuan mereka berbuat demikian? Adakah untuk mewujudkan persekitaran Islam atau hanya sebagai penghias kedai. Bukan hanya satu, malah terdapat sesetengah kedai yang mempamerkan ayat suci bagi umat Islam itu di setiap penjuru dinding dan juga pada papan penyata kedai tersebut.

Sedarkah kita yang merupakan pengguna, bahawa kaedah tersebut merupakan satu helah segelintir peniaga yang cuba mengaut keuntungan dengan menggunakan ayat al-Quran.

Ayat al-Quran yang melambangkan agama Islam disalahgunakan sebagai tarikan kepada pelanggan khususnya orang Islam yang merupakan penganut majoriti di negara ini.

Tanpa memikirkan sensitiviti umat Islam, peniaga yang tidak bertanggungjawab itu juga cuba mengaburi pelanggan dengan mengambil pekerja yang beragama Islam untuk menarik kepercayaan pelanggan Muslim memasuki kedai mereka.

Bermodalkan persekitaran dan latarbelakang Islam palsu yang digunakan oleh peniaga tersebut menjadi landasan mudah kepada mereka untuk mengelak daripada terkecuali mengambil logo halal yang diiktiraf daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Perkara ini yang membimbangkan Lembaga Pelindung dan Kebajikan Pengguna Malaysia (LPKPM) dan Jakim akan terus berleluasa di seluruh negara.

Operasi LPKPM bersama Jakim dan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) di sekitar Taman Puchong Permai mendapati terdapat banyak premis makanan yang menyalahgunakan ayat al-Quran untuk menarik pelanggan Muslim.

Presiden LPKPM, Datuk Seri Dr. Saharuddin Awang Yahya berkata, pihaknya menerima pelbagai aduan daripada orang ramai dan hasil tinjauan sendiri mendapati pelbagai kaedah penipuan yang dilakukan oleh segelintir peniaga makanan untuk mengaburi mata pelanggan.

"Peniaga restoran atau kedai makanan melakukan taktik ini kerana tidak mempunyai logo halal atau menggunakan logo yang tidak diiktiraf oleh Jakim. Oleh itu, mereka menggunakan ayat al-Quran sebagai alat untuk mengelirukan pelanggan Muslim dan mengaut keuntungan.

"LPKPM sebagai badan yang bertanggungjawab tidak mahu ada peniaga yang mengambil kesempatan dan tidak akan bertolak ansur terhadap perkara ini demi menjaga kemaslahatan umat Islam," katanya.

Beliau berkata demikian pada operasi Kempen Kesedaran Halal yang dilakukan baru-baru ini. Turut serta, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ).

Pemeriksaan itu dijalankan hasil daripada aduan orang ramai dan pemerhatian LPKPM terhadap beberapa restoran yang didapati mengelirukan pengguna.

Operasi yang diadakan hampir tiga jam itu membabitkan seramai 20 pegawai daripada agensi terbabit.

Pada pemeriksaan itu, pelbagai kesalahan lain dikenalpasti. Antaranya, terdapat restoran yang diarahkan tutup oleh KKM kerana tidak mengikut tahap kebersihan yang ditetapkan, lesen perniagaan tamat tempoh dan menggunakan kaki lima pejalan kaki tanpa kebenaran.

Saharuddin turut menasihatkan kepada peniaga supaya mematuhi undang-undang yang telah ditetapkan dan memohon sijil halal yang dikeluarkan oleh Jakim atau Majlis Agama Islam Negeri.

Saharuddin berkata, pihaknya akan bekerjasama dengan agensi kerajaan untuk sentiasa memantau premis perniagaan makanan yang masih berdegil dengan melakukan pelbagai kesalahan yang bertentangan dengan undang-undang Akta Perihal Dagangan 2011 (APD 2011) yang dikuatkuasakan 1 Januari lalu.

No comments: