Like Blog Ini...

Tuesday, February 24, 2009

Program Bulan Dakwah dekati umat Islam

BULAN Dakwah yang dihidupkan semula selepas 30 tahun dan dilancarkan minggu lepas mengambil pendekatan berbeza yang mencakupi pelbagai aktiviti untuk berlainan kumpulan sasaran, dengan satu tujuan -- mengubah mentaliti masyarakat bahawa dakwah itu hanya dalam bentuk ceramah, syarahan dan forum yang dianjurkan di masjid dan surau.

Selama sebulan setengah dari 15 Februari hingga 31 Mac di peringkat kebangsaan, program yang diatur dibahagikan kepada dua - pendekatan tradisional dan bukan tradisional.

"Gambaran bahawa ustaz dan ustazah, tok lebai dan tok guru sahaja yang dipikulkan dengan tanggungjawab itu patut diubah kerana amanah dakwah tergalas di bahu semua umat Islam sebagaimana hadis Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud "sampaikanlah dariku walaupun satu ayat," kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi semasa prapelancaran bulan dakwah peringkat kebangsaan di Putrajaya, baru-baru ini.

Dr. Ahmad Zahid mahu mengubah mentaliti masyarakat Islam terhadap tanggapan sebegitu melalui pendekatan "Dakwah Bil Hal" iaitu dengan kaedah teori dan praktikal yang lebih mudah difahami dan diterima masyarakat.

Disebabkan itu, sambutan Bulan Dakwah 2009 meliputi program berbentuk kemasyarakatan, keilmuan, kesihatan, kesenian, keusahawanan, kebudayaan, kekeluargaan dan pendidikan.
Pendekatan ini cuba memberi kefahaman kepada masyarakat Islam tentang peranan mereka sebagai pendakwah dan status sebagai Khaira Ummah (umat terbaik)

Masyarakat berbeza

Beliau berkata, perubahan pendekatan ini disebabkan kelompok masyarakat yang ada pada 30 tahun lalu (Bulan Dakwah pertama kali diadakan pada 1978) amat berbeza dengan komuniti masyarakat masa kini kerana sosiobudaya dan sosioekonominya telah melalui pelbagai proses dinamika yang mempengaruhi kehidupan masyarakat.

Katanya, saudara baru atau para mualaf yang mendapat Nur Islam juga memerlukan model contoh yang tepat dalam kalangan masyarakat Islam dan rasa kebolehpercayaan ini tidak akan dapat dibina jika masyarakat Islam sendiri lemah dan tidak progresif, miskin dan berpecah belah.

Dakwah ialah suatu gerakan massa yang tidak boleh mengecualikan walau seorang pun anggota masyarakat, tegas beliau.

Tingkah laku dan adab seorang Islam akan dinilai dan diperhati, maka itu Bulan Dakwah ini merupakan program mega, pertama di peringkat kebangsaan, dan akan diperluas ke negeri-negeri bermula dengan Perlis pada 23 Feb dan lain-lain mulai Mac.
Aktiviti keseluruhannya dijadual berlanjutan sehingga November.

10 kluster dengan pemimpin

Program yang dilaksanakan berasaskan kepada 10 kluster:
l Akidah dan Pegangan Hidup dipengerusikan Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia.
l Perpaduan Ummah di bawah Ketua Pengarah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional.
l Kekeluargaan di bawah Ketua Pengarah Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia.
l Pendidikan dan Dakwah di bawah Ketua Pengarah Pelajaran Kementerian Pelajaran.
l Ekonomi dan Keusahawanan di bawah Ketua Pengarah Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia.
l Kesihatan dan Kebersihan Alam Sekitar di bawah Ketua Pengarah Kesihatan Kementerian Kesihatan.

Sains dan Teknologi di bawah Universiti Malaya

Kebajikan dan Masyarakat Prihatin di bawah Ketua Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat.
Keselamatan dan Perundangan di bawah Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri serta Kesenian dan Kebudayaan di bawah seorang senator.
Tidak stereotaip

Antara aktiviti yang dikatakan tidak stereotaip dalam menyampaikan mesej dakwah kali ini ialah Kembara Dakwah Bermotosikal yang melibatkan 400 peserta remaja, belia, kakitangan kerajaan dan orang perseorangan.

Mengikut Takwim Bulan Dakwah yang diedarkan, pengembaraan peringkat pertama kumpulan konvoi ini bermula dari Masjid Negara pada 22 Feb dan akan melalui Bandar Raya Melaka, Tanjung Keling, Segamat, Gemas, Palong, Bahau, Kuala Pilah, Seremban sebelum berakhir di di Kuala Lumpur pada 26 Feb.

Di sepanjang penjelajahan itu, mereka akan melakukan khidmat bakti memelihara alam sekitar, membersihkan masjid, melawat hospital, mengadakan ceramah motivasi, sukaneka, senamrobik, persembahan nasyid dan sebagainya, yang kesemuanya bertujuan melibatkan peserta dan masyarakat kepada nilai murni dan aspek disiplin untuk cemerlang di dunia dan akhirat.
Di Sabah dan Sarawak akan diadakan Ekspedisi Dakwah di Kampung Nakadong, Ulu Sugut Sabah pada 23-26 Feb dan di Kampung Salong Pagalungan, Pensiangan pada 2 hingga 4 Mac manakala di Sarawak, ekspedisi akan melibatkan kawasan Kuching, Debak, Sri Aman, Sarikei, Sibu, Kapit dan Belaga pada 1 hingga 12 April.

Program ini diharapkan dapat membina tautan ukhuwah dalam kalangan peserta, sambil mendekati dan memahami masyarakat Islam pelbagai suku kaum dan budaya di kawasan luar bandar serta memberi pendedahan kepentingan pendidikan dan kesihatan kepada masyarakat luar bandar.

Di Sarawak, sekurang-kurangnya 70 sukarelawan akan mengambil bahagian, terdiri daripada anggota Majlis Amal Islam Malaysia (Maim) sementara di Sabah akan disertai pelbagai agensi seperti JPA3, Jabatan Kesihatan Negeri Sabah, Pertubuhan Islam seluruh Sabah, Jabatan Kemajuan Islam dan Badan Bukan Kerajaan (NGO).

Khidmat sosial

Program Khidmat Sosial (OPS-Tautan Kasih) pula merupakan program khidmat masyarakat yang diadakan di tiga zon - utara, timur dan selatan - melibatkan anggota sukarelawan Al-Falah di bawah Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) , sekretariat induk Bulan Dakwah.
Para peserta program akan tinggal di rumah keluarga angkat di kampung-kampung terpilih, Mereka akan membina rumah keluarga termiskin di situ secara bergotong royong dengan Angkatan Tentera Malaysia dan penduduk setempat, mengadakan aktiviti semarakkan masjid dengan membaiki masjid atau surau, mengecat, menanam bunga dan mencantikkan kawasan sekitarnya, mengadakan klinik solat dan Forum Perdana Ehwal Islam.

Di bawah aktiviti kesenian dan kebudayaan, Takwim Bualan Dakwah itu menetapkan sepanjang Mac hingga Julai, akan diadakan penilaian pelbagai karya seni dalam empat kategori - skrip drama, lagu, filem animasi dan filem pendek - untuk Anugerah Karya Seni Berunsur Dakwah.
Penganjurannya diharapkan menjadi medium penting dalam mendidik masyarakat tentang keperluan menghasilkan bentuk seni dan hiburan dalam lunas-lunas Islam.

Fokus

Sepanjang Bulan Dakwah ini, kem solat dan kem motivasi akan diutamakan untuk semua peringkat umur tetapi fokus kepada remaja dilebihkan dalam usaha menangani masalah sosial yang melibatkan mereka seperti penagihan dadah, gengsterisme, seks bebas, pengguguran bayi dan hedonisme.

Melalui program seperti itu diharapkan jati diri mereka dapat diperkukuh dan menerapkan semula amalan mulia Islam dalam diri generasi muda.

Bagi penjelasan mengenai akidah Ahli Sunnah wal Jamaah yang masih belum difahami sepenuhnya oleh umat Islam, seminar serantau Akidah Ahli Sunnah wal Jamaah akan diadakan selama tiga hari di peringkat kebangsaan mulai 19 Feb dan dilanjutkan ke beberapa negeri.
Untuk hubungan antara agama, dialog tertutup "Ke arah Masyarakat Yang Aman dan Harmoni" akan diadakan yang melibatkan golongan intelektual dan tokoh agama yang membincangkan isu semasa serta mencari mekanisme persefahaman terhadap pelbagai persoalan global dan tempatan.

Karnival Halal di tiga negeri - Melaka, Terengganu dan Pulau Pinang - selain mempromosi industri makanan halal, akan turut mengadakan program "Keselamatan dan Mutu Makanan" menerusi konsep "Halalan Toyyiban", kempen derma darah dan tidak merokok serta pencegahan HIV/Aids.

Sains dan teknologi

Hadis Rasullullah s.a.w.: "Barang siapa menginginkan dunia, dia harus berilmu, barang siapa menginginkan akhirat dia harus berilmu dan barang siapa yang menginginkan kedua-duanya maka dia harus berilmu".

Sehubungan itu, di bawah kluster sains dan teknologi, beberapa program diatur bagi memenuhi tuntutan masyarakat Islam yang ingin mengikuti perkembangan semasa sains dan teknologi. seperti Antarabangsa, sambutan Hari Hutan Sedunia dan sambutan Hari Air Sedunia, kedua-duanya menurut perspektif sains dan agama, Kem Memahami Kepentingan Solat menurut perspektif Islam dan sains, serta seminar Keajaiban Al-Quran dari sudut sains.

Selain aktiviti kebajikan semasa ekspedisi ke negeri-negeri, Bulan Dakwah ini juga banyak mengatur program di rumah kebajikan melalui "Program Masih Ada Yang Sayang" dan "Tautan Kasih Warga Emas", kursus keibubapaan di Rumah Tunas Harapan dan menganjurkan seminar keganasan rumah tangga dan hak wanita, keluarga bahagia dan seminar saudara Muslim.

Selain yang dinyatakan, program Bulan Dakwah ini begitu menyeluruh melibatkan rancangan bual bicara dan forum di televisyen dan radio, khutbah, bengkel penghayatan Islam, multaqa dan wacana, kursus dan program motivasi, lawatan, acara larian dan perhimpunan dakwah, dengan harapan dapat melibatkan serta memanfatkan seluruh umat Islam di Malaysia.
-- BERNAMA

No comments: