Like Blog Ini...

Saturday, August 8, 2009

Resepi Karipap Daging

Kiriman: Firza Nordin
Sumber: Sendiri

Bahan-Bahan:
Bahan Inti :
1 kg kentang - dipotong dadu
600 gm bawang besar - dipotong dadu
800 gm daging lembu - dipotong dadu kecil

Tumbuk Lumat :
1 biji bawang besar
3 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1" halia
1 sd besar jintan manis
1 paket serbuk kari
¾ cawan minyak
1 batang besar kulit kayu manis
3 sd besar gula
1 sd besar garam
½ sd teh msg
700 ml air

Doh Karipap :
1 kg tepung gandum - diayak
1 sd besar garam
¾ buku (188gm) lepa susu `Farmcows'
2 biji telur
1 cawan ais
500 ml air
Minyak untuk menggoreng
Secukup tepung untuk mencanai

Cara:
Inti :
Panaskan minyak dan tumis kulit kayu manis hingga kembang, masukkan bahan tumbuk dan kacau hingga wangi. Bila garing masukkan serbuk kari dan kacau atas api perlahan hingga bergumpal.

Masukkan daging yang telah dicuci dan gaul sebati. Masukkan garam dan serbuk perasa. masukkan air dan biarkan mendidih hingga agak kering baru masukkan msg, gula dan kentang. Kacau hingga mula kering. Masukkan bawang dadu dan kacau sebentar. Angkat dan sejukkan.

Doh :
Masukkan tepung dalam mangkuk.Gaulkan bersama air, garam dan ais. Sementara itu gaul tepung dgn telur hingga jadi serbuk roti. Panaskan Farmcows atas api kecil hingga bebuih dan tuang rata2 atas tepung tadi. Gaul lagi hingga jadi serbuk roti - gunakan hujung jari. Masukkan sedikit sedikit air ais bergaram dan gaul hingga jadi doh. Rehatkan 1/2 jam.

Bahagikan doh 4 bahagian (setiap bahagian menghasilkan +-25 keping karipap) dan ambil 1 bahagian canai nipis atas landasan bertepung. gulung ketat2 dan golek hingga jadi selinder berdiameter 1 1/2". Potong setebal 1/2" hingga mendapat +- 20 ke 25 ketul. Canai nipis setiap satu (2mm) dan isikan 1 sd besar inti, tutup dan picit untuk menutupkannya, kelim kemas-kemas untuk mengelakkan bocor sewaktu menggoreng. Ulangi proses yang sama hingga habis.
Goreng terendam atas api perlahan - sederhana hingga kuning keemasan.
Tos atas kertas dapur dan hidangkan.

Cadangan Hidangan:
Untuk minum petang dan berbuka puasa.

Tambahan:
Menghasilkan lebih kurang 100 keping karipap saiz sederhana.

Campuran lemak susu dan sayuran dalam Farmcows memberkan rasa yang enak dan rapuh pada doh karipap. Boleh juga digunakan marjerin, crisco, vanaspathi atau minyak sapi, mentega atau keduanya (nisbah 1/2:1/2). Penggunaan ais dan lemak yang dicairkan memberikan tekstur doh karipap yang rangup dan gebu bila dimakan.
Doh karipap boleh dibekukan dan biarkan pada suhu bilik (thaw) sebelum digunakan semula. Gunakan plastik untuk membungkus setiap bahagian doh yang hendak disimpan.

Inti juga boleh dibekukan, untuk rasa yang lebih enak selepas dibekukan (pembekuan mungkin memyebabkan rasa inti menjadi hambar kerana bercampur cairan seperti ais), cairkan 1 sd besar mentega dan tumis 1 sd teh serbuk kari masukkan inti dan kacau, masukkan 1 biji bawang dadu dan kacau hingga sebati. Rasalah masin dan manisnya. Gunakan kembali.

No comments: